Mooie trouwfotografie voor Verliefden

Boek review: Fast Track Business Plan

Category:

Vorig jaar had ik het boek al besteld, na 8 weken wachten tot het boek op voorraad zou komen, heb ik de bestelling geannuleerd en een versie besteld bij cdwow.nl. Na twee weken wachten lag het boek op de mat en ben ik aan het lezen geslagen. Ik ben fan van Dane Sanders, een zakenman en fotograaf, die het belangrijk vindt om te delen en mensen in fotografie te helpen. Niet alleen met dit boek maar ook op het internet met zijn fast track blog. The Fast Track Business Plan geeft je gereedschap om verder te komen. Om te zorgen voor een goede werk/vrije tijd verhouding. Dit geldt niet alleen voor fotografen maar is van toepassing op ieder type bedrijf. Dat is misschien wel de reden waarom Dane zijn boek richt tot creativelingen in het algemeen en fotografen in het bijzonder.

Dane heeft een manier gevonden om je aan te spreken alsof hij tegenover je zit. Alsof jij je eigen consultancy sessie met hem hebt. Hij stelt vragen over visie en jouw belofte aan de wereld. Wat jij wil zijn voor je klanten, wat voor soort ervaring wil je ze laten beleven en hoe  jij je kan onderscheiden? Geldige vragen die je laten nadenken of je bedrijf.

Maar misschien is de belangrijkste boodschap in dit boek dat je trouw moeten blijven aan wie jij bent. De manier waarop jij jou visie ontwikkelt, je passie en dicht bij jezelf blijven. Een aantal hoofdstukken eindigen met oefeningen. Dane daagt ons uit om in actie te komen. Ik moet zeggen dat het best confronterend is om bijvoorbeeld krachten en zwaktes op te schrijven. Mezelf aan te kijken in de spiegel en uit te spreken wat ik voor mijn bedrijf wil. Het boek bevat ook een test, de business stress test om te bepalen waar je bedrijf zich bevindt.

Dane heeft wederom een goed boek geschreven. Ik herken veel van boeken die ik heb gelezen van o.a. Seth Godin of Tim Ferriss of van workshops die ik heb bijgewoond. Veel fotografen herhalen het mantra dat je dicht bij jezelf moet blijven, dat je er voor moeten zorgen dat je bedrijf voor jou werkt in plaats van dat jij voor je bedrijf en dat je moet outsourcen. Toch is dit boek anders, het daagt mensen uit om echt in actie te komen. De test helpt daarbij. Toch is het niet een boek die je alleen maar even de lege plekken in laat vullen. Het laat jou het werk doen. Hij staat toe dat je zo af en toe het touw laat vieren maar dan laat hij je ook zien wat de consequentie zijn. Als je iets aan dit boek wil hebben dan moet je aan de slag.

Ik heb veel inzichten gekregen die ik onderdeel ga maken van mijn business strategy.